Mødets formål

Skoleudviklingssamtalen er den datainformerede lærende samtale om jeres ledelse af elevernes læring, udvikling og trivsel.

Deltagere i samtalen

Skoleleder Jimmi Salkvist, pædagogisk leder Ulla Feldthusen
Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller
Fagcenterleder Pauline Ansel-Henry og konsulent Anne Herskind

Referent

Pauline og Anne tager referat. Skolelederen har ansvaret for at lave en opsamling, som offentliggøres på skolens hjemmeside.

Velkomst og præsentationsrunde

Skolelederen sikrer sig at alle rundt om bordet kender hinanden

Skoleleder byder velkommen

Rammesætning af mødet

Mål: Rammesætte formål, mål med mødet og proces

Karina rammesætter

Præsentation af arbejdet med fokusområde og indblik i relevante data

Skolelederen giver kort et indblik i, hvad skolen har øje for i den tilsendte datapakke - skolen har udvalgt 2-3 udfordringer fra datapakken som præsenteres på mødet og perspektiveres i relation til skolens strategiske afsæt.
Skolelederen præsenterer det valgte data for effekten af ledelse af det udvalgte strategiske område.

Skolelederen slutter af med at introducere et drøftelsesspørgsmål, en problemformulering eller lignende.

Skolelederen holder et kort indlæg

Der er mulighed for kort at stille forståelsesspørgsmål

Referat

2 punkter med afsæt i fagcenterets data og skolens valg

  1. Trivsel - er nysgerrig på at se mere ned i data og om det er repræsentativt og specifikt ift. mellemtrin. Sammenhæng til den inkluderende folkeskole og hvad er god trivsel også ift. til forældrene. Tydelig kommunikation om opgaven.
  2. Fravær - Tydelig kommunikation om fremmødets betydning.

Status på ledelsesopgaven ift. sidste skoleudviklingssamtale - undersøgelse af medarbejdernes opgaveløsning med afsæt i "kvadrat model". Udfordring at bevarer fokus på opgaven, og at der ikke er tydelige forventningsafstemning fra møde til praksis i klasserummet. Det er en udfordring i kulturen at skulle inkludere både i personale, forældre og nogle børn.

(Eksklusion - er det ift. medarbejdere eller elever?)
Sociogrammer - hvordan får vi modnet personalegruppen til at kunne arbejde med dette og starte med elev-elev relationen. Der er udfordring i at medarbejdere leverer på opgaven. Benytter os af supervision ift. inklusionsopgaven og få medarbejderne klædt på til opgaven. Der er forskel mellem de to skoler ift. hvordan de går til opgaven, og hvorfor de skal.
Ditte Brøndum, Erhvervspsykolog som arbejder med medarbejdergruppen, hvor de arbejder med en sag i klassen og hvor Ulla er med ind over.

Problemfelt

Hvordan kommer vi foran opgaven - for ikke at være bagefter ift. ledelse af medarbejderne?

  • Hvad er ledelsesopgaven ift. medarbejdergruppen?
  • Hvordan udvikles et arbejdsfællesskab på den enkelte skole og sammen på de to skoler?

Udfordringen er, at medarbejderne ikke tager opgaven som stilles og ikke gør opmærksom på det selv.
Der er stor forskel på de to afdelinger. Det er en kulturforandring ift. at alle børn skal inkluderes. Der er stor empati for hinanden, og de kan være enige om det fælles tredje.
Som leder bliver man modsagt, og der er forskellige reaktionsformer på de to skoler.

Chef for Læring og Trivsel og Fagcenter fremlægger deres opmærksomheder i forhold til data

  • Fravær, Merløse næste på landsgennemsnit 7.3/7.2 , Ugerløse 8.8 /7.2
  • Støtte og inspiration – blikket skal rettes mod inddragelse af elevernes ideer og en nysgerrighed på
  • Opmærksomhed på deres vejledersituation

Kvalificering af problemformulering

Kort indkredsning af problemformulering/ drøftelse spørgsmål?

  • Når I ser på jeres data, hvad bliver I så mere nysgerrige på?
  • Hvilke ledelsesmæssige overvejelser og prioriteringer har I gjort jer?
  • Hvilke ledelsesmæssige behov kan I se, når I kigger på jeres data?

Individuel refleksion over nedenstående spørgsmål

En fælles kvalificering af problemformulering for mødets drøftelse:
Hver deltager i mødet giver sit bud på, hvad der er det vigtigste at drøfte på baggrund af det fremlagte?
Skoleleder og Karina giver sammen deres bud på, hvor vi starter drøftelsen.

Refleksioner over ledelsens arbejde med ledelse af skoleudvikling

Fælles drøftelse med udgangspunkt i drøftelse spørgsmålet

Med afsæt i gruppens fælles refleksioner drøftes næste skridt

  • Hvilke ledelsesmæssige overvejelser har I gjort ift. indsamlingen af jeres data?
  • Hvad får I øje på når I kigger på jeres data?
  • Hvilke ledelsesmæssige handlinger kalder det på?
  • Hvilken forskel vil det gøre?
  • Er der behov for ny eller anden data?
  • Hvordan kan vi understøtte hinanden i den fortsatte lærende proces?

Referat

Nysgerrig på:
Reaktionsformer over for arbejdsopgaver - og hvordan der skabes en kulturforandring, som er mere homogen mellem de to skoler. En fælles ledelsesopgave af arbejdsfællesskaber. Konkretisering af, hvad ledelsesopgaven er ift. medarbejdergruppe - tæt på dette.

Hvor der sikres sammenhæng mellem narrativet og den oplevede virkelighed.
Hvordan kan vi styrke ledelse af kultur, ledelse af sprog, adfærd, mønstre i jeres ledelsesarbejde.
Hvad er medarbejdernes reaktioner et udtryk for?